Skemad og nattesøvn

26. juli 2011

Alder:
5 mdr.

Skemad og nattesøvn

Hej Helen

Tak for din seneste besvarelse angående vores datters søvn. Det går meget bedre med at få vores pige til at sove længere lure og vi synes efterhånden at der er kommet en god rytme i dagen. Vi skal stadig ud og vugge efter 45 min., men kan næsten altid få hende til at sove igen.

Nu er vi dog løbet ind i nogle nye udfordringer som vi gerne vil din hjælp til. Vores pige er nu 5 1/2 mdr gammel og er en glad og livlig pige, der er godt med ifht alder og størrelse. Hun har ligeledes allerede fået to nye tænder i undermunden :)

Vores udfordring er skemad. Vi begyndte at introducere det allerede i 4 mdr alderen, men dette var vores pige ikke helt klar til, så efter 14 dages forsøg holdt vi en uges pause. Vi er så startet op igen og i starten gik det bedre, men stadig efter tre ugers forsøg bliver der ikke spist mere end ca. 4-5 skefulde pr. måltid. Det ser ikke ud til at hun væmmes ved maden, men meget af det kommer ud igen.

Hun tilbydes skemad 2 gange dagligt. Frokost og aftensmad. Vi er først lige begyndt på aftensmåltidet for knap en uge siden. Til frokost har vi forsøgt med majsgrød, risgrød og boghvedegrød med lidt frugttopping af æble/sveske eller pæremos. Dette har vi både prøvet at blande i grøden men også forsøgt kun at give det som dessert. Hver enkelt type grød har vi kørt med i flere dage, så hun kunne vænne sig til smagen.

Om Aftenen har vi indtil videre lavet kartoffel/gulerodsmos, og dette har ofte fungeret lidt bedre end grøden. Det er dog stadig ikke de store mængder der kommer indenbords. Vi serverer et lille glas vand til maden. Kan vi gøre noget andet så det ...

Annonce

... kommer til at gå lettere?

Det skal siges at vi forsøger at give hende grød/mos når hun vågner fra en lur og er veludhvilet, lidt sulten, og glad, og så giver vi flaske bagefter hvor hun ofte drikker en større portion. Vi forsøger også om aftenen at spise vores egen mad samtidigt, så hun synes at det er mere interessant at spise.

Den næste udfordring er nattesøvnen. Burde vi ikke snart kunne slippe for at give flaske om natten? Hun sover ca. fra kl 19:30 til 05:30/06:00 og får flaske ca. kl halv tolv og igen halv fire. Hun spiser ca. 180 ml pr. gang. Har forsøgt at give hende sutten istedet, men hun er bare ulykkelig, og man kan se at hun virkelig er meget sulten når hun vågner.

Kommer det af sig selv når der kommer mere mos/grød indenbords, eller kan vi gøre noget andet? Vi tænker på at afprøve effekten af vælling, men hvad tid skal vi så give hende flasken? Lige inden hun skal sove eller ved første opvågning?

Et sidste spørgsmål er angående barnevognen. Når hun skal puttes i løbet af dagen vugger vi stadig barnevognen på stedet og har en hånd på hendes brystkasse imens og siger såh såh såh. Dette fungerer godt, men hvornår skal vi bare kunne lægge hende ned og så falder hun i søvn af sig selv? Dette har vi forsøgt nu, men det ender bare med at hun enten græder og er meget utilfreds, eller begynder at ligge og lege med hendes bamse, sut mm. i lang tid. Vi sørger for at hun er meget træt når vi lægger hende ud, og hun sover relativt hurtigt hvis vi vugger vognen lidt med hånden på brystet.

Det var mange spørgsmål på en gang. Håber spørgsmålene er overskuelige at svare på!

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor